<英語>『インドにおける電子行政:その進捗状況』:アジア情報室の社会科学分野の新着資料紹介(2021年11月公開)

Sunil K. Muttoo, Rajan Gupta, Saibal K. Pal, E-governance in India : the progress status(インドにおける電子行政:その進捗状況), Singapore : Palgrave Macmillan, 2019, xxvii, 197 pages.【AI2-311-P32国立国会図書館の所蔵情報へのリンク

キーワード

インド、電子行政、デジタル

編集者・著者

本書の責任著者であるRajan Guptaはデリー大学准教授であり、電子行政のためのデータ分析を専門とする。共著者のSunil K. Muttooはデリー大学教授であり、符号理論、暗号理論等を研究分野としている。また、同じく共著者のSaibal K. Palはインド国防研究開発機構(DRDO)上席研究員であり、電子行政、情報セキュリティを専門とする。

本書のポイント

本書はインドにおける電子行政について解説したものである。

インド政府は、生体認証IDシステム・アーダールの導入(2009年)[1]、電子行政サービスのオンデマンド化等を目指したデジタル・インディア計画の策定(2014年)[2]等、国を挙げてのデジタル化を推進している。コロナ禍においても、アーダール等を基盤としたシステムを活用することで、直接現金給付やワクチン接種が迅速に実現したとされる[3]

本書は、こうしたインドにおける電子行政について、様々な指標と事例を通じて説明する。具体的には、2006年の国家電子行政計画(National e-Governance Plan)の政策枠組み、国連報告書等をもとにした国際比較、州政府レベルのデジタル環境比較や事例紹介、アーダールや政府ポータルサイトMyGov.in等の事例紹介、今後のビジョンとプロジェクトの紹介等がまとめられている。本書の情報は2017年時点のもので、その時点におけるインド国内の電子行政の全体像を知ることができる。

日本でもインドの電子行政に対する関心は高く、今後の取組みの参考事例としてインドにおける取組みを包括的に取り上げた本書は参考になる。

目次

  • 1 Introduction (Sunil K. Muttoo)
  • 1.1 Meaning of Governance
  • 1.2 Good Governance
  • 1.3 Principles of Good Governance
  • 1.3.1 Legitimacy and Voice
  • 1.3.2 Direction
  • 1.3.3 Performance
  • 1.3.4 Accountability
  • 1.3.5 Fairness
  • 1.4 E-Governance
  • 1.5 E-Governance and E-Government
  • 1.6 Objectives of E-Governance
  • 1.6.1 To Build an Informed Society
  • 1.6.2 To Increase Interaction between Government and Citizens
  • 1.6.3 To Encourage Citizen Participation
  • 1.6.4 To Bring Transparency in the Governing Process
  • 1.6.5 To make the Government Accountable
  • 1.6.6 To Reduce the Cost of Governance
  • 1.6.7 To Reduce the Reaction Time of the Government
  • 1.7 Segments of E-Governance
  • 1.7.1 Government to Citizens (G2C)
  • 1.7.2 Government to Government (G2G)
  • 1.7.3 Government to Employees (G2E)
  • 1.7.4 Government to Businessman (G2B)
  • 1.8 Rise of E-Governance
  • 1.9 Status of E-Governance Around the World
  • 1.9.1 USA
  • 1.9.2 UK
  • 1.9.3 New Zealand
  • 1.9.4 The UN Survey
  • 2 E-Governance in India (Sunil K. Muttoo)
  • 2.1 E-Governance Development in India
  • 2.2 Structure of E-Governance in India
  • 2.3 National E-Governance Plan Framework
  • 2.3.1 Initiatives
  • 2.3.2 National E-Governance Division
  • 2.3.3 Services
  • 2.3.4 Projects
  • 2.3.5 Capacity-Building Scheme
  • 2.3.6 Awareness and Communication
  • 2.3.7 Standards, Policies and Frameworks
  • 2.3.8 Impact and Outcomes
  • 2.4 E-Governance Infrastructure
  • 2.4.1 NeGP Infrastructure Plan
  • 2.4.2 Other Initiatives under NeGP
  • 2.4.3 E-Governance under Digital India
  • 3 UN E-Government Report: Status of India (Rajan Gupta)
  • 3.1 UN E-Government Report
  • 3.2 Components of E-Governance
  • 3.3 E-Participation in the World
  • 3.4 E-Participation in India
  • 3.5 WASEDA-IAC International E-Government survey
  • 4 Regional Analysis of E-Governance in India (Rajan Gupta)
  • 4.1 The E-Readiness Index
  • 4.2 Regional Comparison of E-Readiness
  • 4.3 Comparison of E-Readiness Level Over Time
  • 4.4 Components of E-Readiness
  • 4.5 E-Governance Ranking Within Established Hierarchies (2008)
  • 4.6 E-Governance Initiatives in States
  • 4.6.1 Agriculture
  • 4.6.2 Commerce and Industry
  • 4.6.3 Tourism
  • 4.6.4 Consumer Affairs, Food and Public Distribution
  • 4.6.5 Railways
  • 4.6.6 Labor
  • 4.6.7 BFSI
  • 4.6.8 Health and Family Welfare
  • 4.6.9 Human Resource Development
  • 4.6.10 Information, Technology and Broadcasting
  • 4.6.11 Law and Justice
  • 4.6.12 Power
  • 4.6.13 Personnel, Public Grievances, Pension
  • 4.6.14 Shipping Road Transport and Highways
  • 4.6.15 Social Justice and Empowerment
  • 4.6.16 Urban Development
  • 4.7 EGDII
  • 4.7.1 States
  • 4.7.2 Union Territories
  • 5 Changing Technological Trends for E-Governance (Saibal K. Pal)
  • 5.1 E-Governance Technology Trends
  • 5.1.1 Ubiquitous Computing
  • 5.1.2 Free and Open Source Software (FOSS)
  • 5.1.3 Lean Six Sigma
  • 5.1.4 Integrated Single-Window System
  • 5.1.5 Blockchain Technology
  • 5.2 E-Governance Plan for near Future
  • 5.2.1 From Assisted Services to Mobile and Digitally Assisted Services
  • 5.2.2 From Solutions for Departments/Ministries to Solutions for Citizens/Businesses
  • 5.2.3 From Management-Driven Policy to Inclusive Decision Making
  • 5.2.4 From Large and Stand-Alone Systems to Smart and Integrated Systems
  • 5.2.5 From Individual Initiatives to Institutional Initiatives
  • 5.2.6 From Multiple Download of Information to Need Fulfillment of G2C Services Online
  • 5.2.7 Outsourcing and Deferred Payment to Shared Services and PPP
  • 5.3 Pillars of Digital India Leading to E-Governance Vision
  • 5.3.1 Direct Benefit Transfer (DBT)
  • 5.3.2 JAM Trinity
  • 5.3.3 Smart Cities
  • 5.3.4 National Optical Fibre Network (NOFN)
  • 5.3.5 Wi-Fi Hotspots
  • 5.3.6 Skill India Initiative
  • 5.3.7 E-Hospital
  • 5.3.8 E-Sign Framework
  • 5.3.9 Infrastructure
  • 5.3.10 Digital Chip Maker
  • 5.3.11 E-Kranti
  • 5.3.12 Cloud Computing
  • 5.3.13 Service Enablement Support for 2G, 3G and 4G
  • 5.3.14 Mobility: Web-API for Internal and External Consumption
  • 5.3.15 Security-Information Categorization
  • 5.3.16 Analytics: Unique Digital Identity and Data Linkage with Security
  • 5.3.17 Machine to Machine (M2M)
  • 5.3.18 Social Media
  • 5.4 Upcoming Projects
  • 5.5 Focus Areas
  • 5.5.1 Digitally Green Agriculture
  • 5.5.2 Education
  • 5.5.3 Healthcare
  • 5.6 Security Concerns
  • 5.6.1 Focus Areas
  • 6 Case Study Analysis (Rajan Gupta)
  • 6.1 Introduction
  • 6.1.1 Digital Profile of india
  • 6.1.2 Digital India Initiative: Power to Empower
  • 6.2 Methodology
  • 6.3 Case Studies
  • 6.3.1 National Portal of india
  • 6.3.2 Aadhaar Card
  • 6.3.3 Mobile Seva Scheme
  • 6.3.4 MyGov.in
  • 6.3.5 E-Transaction Aggregation and Analysis Layer (E-Taal)
  • 6.3.6 Maan Ki Baat
  • 6.3.7 Jeevan Pramaan
  • 6.3.8 PayGov
  • 6.3.9 Pradhan mantra Jan-Dhan Yojana
  • 6.3.10 DigiLocker/Digital Locker
  • 6.3.11 National Centre for Geo-Infomatics (NCOG)
  • 6.3.12 National Scholarships Portal (NSP)
  • 6.4 Conclusion
  • Appendix: Various E-Governance Initiatives Taken in Different States and Union Territories of India
  • Bibliography
  • Index

(アジア情報課 河村真澄)


[1] 国立国会図書館調査及び立法考査局 編「第 3 部 海外の法規制及び社会動向」『生体認証技術の動向と活用:科学技術に関する調査プロジェクト(Current Trends in Biometrics)』,2019, pp.96-97.
https://dl.ndl.go.jp/view/download/digidepo_11257105_po_20180604.pdf?contentNo=1国立国会図書館デジタルコレクションへのリンク

[2] 総務省「(1)デジタル・インディア計画」『平成28年版 情報通信白書』, 2016年, pp.417-418.
https://www.soumu.go.jp/johotsusintokei/whitepaper/ja/h28/pdf/n6b00000.pdf外部サイトへのリンク

[3] 小野澤恵一「政府が国民IDを活用した直接現金給付を発表(インド)」日本貿易振興機構ウェブサイト, 2020.4.8.
https://www.jetro.go.jp/biznews/2020/04/34289ac4be5b9577.html外部サイトへのリンク
岩崎薫里「デジタル化が進むインド」『SMBC Asia Monthly』第139号, 2020年,
https://www.smbc.co.jp/hojin/international/global_information/resources/pdf/info_asia_01_pdf070.pdf外部サイトへのリンク