<英語>『インドにおける電子行政:その進捗状況』:アジア情報室の社会科学分野の新着資料紹介(2021年11月公開)

更新
アジア情報室 作成

Sunil K. Muttoo, Rajan Gupta, Saibal K. Pal, E-governance in India : the progress status (インドにおける電子行政:その進捗状況), Singapore : Palgrave Macmillan, 2019, xxvii, 197 pages.【AI2-311-P32

キーワード

インド、電子行政、デジタル

編集者・著者

本書の責任著者であるRajan Guptaはデリー大学准教授であり、電子行政のためのデータ分析を専門とする。共著者のSunil K. Muttooはデリー大学教授であり、符号理論、暗号理論等を研究分野としている。また、同じく共著者のSaibal K. Palはインド国防研究開発機構(DRDO)上席研究員であり、電子行政、情報セキュリティを専門とする。

本書のポイント

本書はインドにおける電子行政について解説したものである。

インド政府は、生体認証IDシステム・アーダールの導入(2009年)[1]、電子行政サービスのオンデマンド化等を目指したデジタル・インディア計画の策定(2014年)[2]等、国を挙げてのデジタル化を推進している。コロナ禍においても、アーダール等を基盤としたシステムを活用することで、直接現金給付やワクチン接種が迅速に実現したとされる[3]

本書は、こうしたインドにおける電子行政について、様々な指標と事例を通じて説明する。具体的には、2006年の国家電子行政計画(National e-Governance Plan)の政策枠組み、国連報告書等をもとにした国際比較、州政府レベルのデジタル環境比較や事例紹介、アーダールや政府ポータルサイトMyGov.in等の事例紹介、今後のビジョンとプロジェクトの紹介等がまとめられている。本書の情報は2017年時点のもので、その時点におけるインド国内の電子行政の全体像を知ることができる。

日本でもインドの電子行政に対する関心は高く、今後の取組みの参考事例としてインドにおける取組みを包括的に取り上げた本書は参考になる。

目次

  • 1Introduction (Sunil K. Muttoo)
  • 1.1Meaning of Governance
  • 1.2Good Governance
  • 1.3Principles of Good Governance
  • 1.3.1Legitimacy and Voice
  • 1.3.2Direction
  • 1.3.3Performance
  • 1.3.4Accountability
  • 1.3.5Fairness
  • 1.4E-Governance
  • 1.5E-Governance and E-Government
  • 1.6Objectives of E-Governance
  • 1.6.1To Build an Informed Society
  • 1.6.2To Increase Interaction between Government and Citizens
  • 1.6.3To Encourage Citizen Participation
  • 1.6.4To Bring Transparency in the Governing Process
  • 1.6.5To make the Government Accountable
  • 1.6.6To Reduce the Cost of Governance
  • 1.6.7To Reduce the Reaction Time of the Government
  • 1.7Segments of E-Governance
  • 1.7.1Government to Citizens (G2C)
  • 1.7.2Government to Government (G2G)
  • 1.7.3Government to Employees (G2E)
  • 1.7.4Government to Businessman (G2B)
  • 1.8Rise of E-Governance
  • 1.9Status of E-Governance Around the World
  • 1.9.1USA
  • 1.9.2UK
  • 1.9.3New Zealand
  • 1.9.4The UN Survey
  • 2E-Governance in India (Sunil K. Muttoo)
  • 2.1E-Governance Development in India
  • 2.2Structure of E-Governance in India
  • 2.3National E-Governance Plan Framework
  • 2.3.1Initiatives
  • 2.3.2National E-Governance Division
  • 2.3.3Services
  • 2.3.4Projects
  • 2.3.5Capacity-Building Scheme
  • 2.3.6Awareness and Communication
  • 2.3.7Standards, Policies and Frameworks
  • 2.3.8Impact and Outcomes
  • 2.4E-Governance Infrastructure
  • 2.4.1NeGP Infrastructure Plan
  • 2.4.2Other Initiatives under NeGP
  • 2.4.3E-Governance under Digital India
  • 3UN E-Government Report: Status of India (Rajan Gupta)
  • 3.1UN E-Government Report
  • 3.2Components of E-Governance
  • 3.3E-Participation in the World
  • 3.4E-Participation in India
  • 3.5WASEDA-IAC International E-Government survey
  • 4Regional Analysis of E-Governance in India (Rajan Gupta)
  • 4.1The E-Readiness Index
  • 4.2Regional Comparison of E-Readiness
  • 4.3Comparison of E-Readiness Level Over Time
  • 4.4Components of E-Readiness
  • 4.5E-Governance Ranking Within Established Hierarchies (2008)
  • 4.6E-Governance Initiatives in States
  • 4.6.1Agriculture
  • 4.6.2Commerce and Industry
  • 4.6.3Tourism
  • 4.6.4Consumer Affairs, Food and Public Distribution
  • 4.6.5Railways
  • 4.6.6Labor
  • 4.6.7BFSI
  • 4.6.8Health and Family Welfare
  • 4.6.9Human Resource Development
  • 4.6.10Information, Technology and Broadcasting
  • 4.6.11Law and Justice
  • 4.6.12Power
  • 4.6.13Personnel, Public Grievances, Pension
  • 4.6.14Shipping Road Transport and Highways
  • 4.6.15Social Justice and Empowerment
  • 4.6.16Urban Development
  • 4.7EGDII
  • 4.7.1States
  • 4.7.2Union Territories
  • 5Changing Technological Trends for E-Governance (Saibal K. Pal)
  • 5.1E-Governance Technology Trends
  • 5.1.1Ubiquitous Computing
  • 5.1.2Free and Open Source Software (FOSS)
  • 5.1.3Lean Six Sigma
  • 5.1.4Integrated Single-Window System
  • 5.1.5Blockchain Technology
  • 5.2E-Governance Plan for near Future
  • 5.2.1From Assisted Services to Mobile and Digitally Assisted Services
  • 5.2.2From Solutions for Departments/Ministries to Solutions for Citizens/Businesses
  • 5.2.3From Management-Driven Policy to Inclusive Decision Making
  • 5.2.4From Large and Stand-Alone Systems to Smart and Integrated Systems
  • 5.2.5From Individual Initiatives to Institutional Initiatives
  • 5.2.6From Multiple Download of Information to Need Fulfillment of G2C Services Online
  • 5.2.7Outsourcing and Deferred Payment to Shared Services and PPP
  • 5.3Pillars of Digital India Leading to E-Governance Vision
  • 5.3.1Direct Benefit Transfer (DBT)
  • 5.3.2JAM Trinity
  • 5.3.3Smart Cities
  • 5.3.4National Optical Fibre Network (NOFN)
  • 5.3.5Wi-Fi Hotspots
  • 5.3.6Skill India Initiative
  • 5.3.7E-Hospital
  • 5.3.8E-Sign Framework
  • 5.3.9Infrastructure
  • 5.3.10Digital Chip Maker
  • 5.3.11E-Kranti
  • 5.3.12Cloud Computing
  • 5.3.13Service Enablement Support for 2G, 3G and 4G
  • 5.3.14Mobility: Web-API for Internal and External Consumption
  • 5.3.15Security-Information Categorization
  • 5.3.16Analytics: Unique Digital Identity and Data Linkage with Security
  • 5.3.17Machine to Machine (M2M)
  • 5.3.18Social Media
  • 5.4Upcoming Projects
  • 5.5Focus Areas
  • 5.5.1Digitally Green Agriculture
  • 5.5.2Education
  • 5.5.3Healthcare
  • 5.6Security Concerns
  • 5.6.1Focus Areas
  • 6Case Study Analysis (Rajan Gupta)
  • 6.1Introduction
  • 6.1.1Digital Profile of india
  • 6.1.2Digital India Initiative: Power to Empower
  • 6.2Methodology
  • 6.3Case Studies
  • 6.3.1National Portal of india
  • 6.3.2Aadhaar Card
  • 6.3.3Mobile Seva Scheme
  • 6.3.4MyGov.in
  • 6.3.5E-Transaction Aggregation and Analysis Layer (E-Taal)
  • 6.3.6Maan Ki Baat
  • 6.3.7Jeevan Pramaan
  • 6.3.8PayGov
  • 6.3.9Pradhan mantra Jan-Dhan Yojana
  • 6.3.10DigiLocker/Digital Locker
  • 6.3.11National Centre for Geo-Infomatics (NCOG)
  • 6.3.12National Scholarships Portal (NSP)
  • 6.4Conclusion
  • Appendix: Various E-Governance Initiatives Taken in Different States and Union Territories of India
  • Bibliography
  • Index

(アジア情報課 河村真澄)


[1] 国立国会図書館調査及び立法考査局 編「第 3 部 海外の法規制及び社会動向」『生体認証技術の動向と活用:科学技術に関する調査プロジェクト(Current Trends in Biometrics)』,2019, pp.96-97.
https://dl.ndl.go.jp/view/download/digidepo_11257105_po_20180604.pdf?contentNo=1

[2] 総務省「(1)デジタル・インディア計画」『平成28年版 情報通信白書』, 2016年, pp.417-418.
https://www.soumu.go.jp/johotsusintokei/whitepaper/ja/h28/pdf/n6b00000.pdf外部サイト

[3] 小野澤恵一「政府が国民IDを活用した直接現金給付を発表(インド)」日本貿易振興機構ウェブサイト, 2020.4.8.
https://www.jetro.go.jp/biznews/2020/04/34289ac4be5b9577.html外部サイト
岩崎薫里「デジタル化が進むインド」『SMBC Asia Monthly』第139号, 2020年,
https://www.smbc.co.jp/hojin/international/global_information/resources/pdf/info_asia_01_pdf070.pdf外部サイト